Saturday 4 February 2012

Portfolio Baru: Emas dan Perak

Dah lama tak kemas kini blog ni. Sejak masuk pejabat semula, aku kena review portfolio pelaburan aku. Apa yang terkini?

Hari tu sempat la tambah lagi RM500 dalam saham Bank Rakyat. Itu saja yang automatik dapat, tapi kononla ada booking RM50 ribu. Aku rasa tak dapat pun, saja la isi borang. Mana tau lagi beberapa tahun ada rezeki kan? Kalau tak dak kita guna melabur tempat lain, apa nak susah kan? Tapi, yang paling tak best adalah dividen Bank Persatuan cuma 6.5%. Adoi! Aku bagi masa setahun lagi, tengok ada peningkatan atau tak. Kalau tak ada perkembangan kita tarik saja modal, masuk pelaburan baru- logam berharga. Hehehehehe...

Dah lama dok mengintai dari tirai kamar dengan pelaburan emas dan perak ni. Sebenarnya ada logam lain lagi, platinum dan paladium tapi emas dan perak yang lebih meluas dan popular. Emas dan perak jugala antara harta benda yang disebut dalam Al-Quran sebagai harta-benda dunia yang kalau digunakan dengan bermanfaat akan membahagiakan pemiliknya. Kalau lalai, sendiri mau ingat la kan!

Aku belumpun banyak melabur dalam emas dan perak ni. Bermula dengan Bengkel Pelabur Underground dan berkenalan dengan Ikram Adi, aku beli e-buku pasal pelaburan perak secara fizikal yang dia tulis. Nak tau jugak pasal ebook ni boleh ke sini. Boleh beli e-book tu dan baca. Pastu mulalah mempraktikkannya. Selalunya dia ada offer ebook tu. Pelaburan terbaik adalah melabur untuk diri sendiri, tak gitu?

Sebelum ni aku lebih banyak tau pasal emas, sampai dah berkira-kira nak buka akaun pelaburan emas. Tapi, rupanya pelaburan perak lebih menguntungkan. Dan tentunya lebih mampu milik untuk aku. Harga emas semasa dalam RM170++ segram. Kau mampu? Huhuhuhuhu... Kalau perak dalam RM3 lebih saja. Cuma mungkin la, perak tak sepopular emas. Tapi yang popular tu emas yang dibuat barang kemas tau, bukan jongkong emas.

Kenapa pula nak melabur secara fizikal? ASB, saham tu camna? Kalau ikut kitaran pelaburan, dekad ini adalah dekad logam berharga. Aku letak sekali rajah yang dipanggil Kondratieff cycle yang menyamakan iklim ekonomi ni dengan cuaca 4 musim. Jangka masa satu musim mengikut Kondratieff adalah lebih kurang 20 tahun. Kitaran ni dicartakan berdasarkan keadaan ekonomi lebih seratus tahun.


Kondratieff cycle

Setiap musim ada portfolio pelaburan yang terbaik yang diukur berdasarkan 4 kriteria: tahap keyakinan pelabur, kadar inflasi, kredit dan kadar faedah. Contohnya, musim luruh adalah antara tahun 1982-2000. Pertengahan tahun 90-an, berbondong-bondong orang main saham kan. Kena pulak masa banyak syarikat-syarikat baru berasaskan teknologi maklumat naik. aku ingat lagi masa tu ada masuk suratkhabar tentang para broker saham yang kaya-raya, antaranya pengacara RTM Hamidah. Lepas tu ada seorang lagi, dah tak ingat namanya tapi Syeikh atau Syed rasanya. Menjadi remisier dalam usia muda. Masa tu kakak aku dan bakal suami dia (belum kawin lagi masa tu) hutang dengan aku untuk melabur dengan mamat ni. Tapi, depa ni masuk agak lambat. Dah hujung-hujung musim. Sudahnya, ntah ke mana la duit tu.

Kalau rujuk kitaran tu, zaman tu pelaburan saham, bond dan hartanah memang boom. Projek-projek dibuat merata-rata sampai menyampah pulak aku tengok banyak kawasan hijau ditebang untuk pembinaan. Tahap keyakinan pelabur sangat kental, lepas tu pinjaman pun lebih mudah. Lepas zaman gelap 1998-2000, zaman saham amanah (Unit Trust) pulak. Tapi dah nampakla popularitinya dah mula suram, diambil-alih pulak oleh zaman orang nak simpan duit tunai dan emas perak. Sebab apa? Sebab zaman 1998-2000 pakat hilang duit kan. Maka bermula lah musim sejuk. Kira la ni kita masih bermusim sejuk, yang kita tengok la ni minat orang ramai kat saham amanah dah suam-suam kuku kan.

Yang tengah hangat dipasaran adalah emas dan perak pulak. Emas dan perak tak macam duit, depa ni kebal inflasi. Kalau nilai duit semakin turun disebabkan inflasi, emas dan perak pulak harganya sentiasa sedondon dengan inflasi. Jadi nilai tak berkurang. Tak macam duit tunai.

Nak cerita tentang kitaran ni, sangat panjang. Nanti-nanti aku tulis. Tengah mengkaji lagi, sesambil tu berjimat-jimat la dulu, nanti boleh beli emas dan perak. Hehehehehe...

No comments: